Forró nyár: az édességpiac legújabb trendjei és termékei

Nyalókák, italporok, kekszek pralinék az innováció középpontjában 

Az innováció a járvány alatt sem szünetelt az édességiparban – éppen ellenkezőleg, a termékfejlesztés felgyorsult, derült ki a Magyar Édességgyártók Szövetségének nyári trendértékelő sajtórendezvényén. Hazai és külföldi gyártók rukkoltak elő idényhez passzoló, izgalmas újdonságokkal, és gyorsult a kereskedelmi csatornák átalakítása, a gyártási-logisztikai folyamatok korszerűsítése is.

Az édesipar a leginnovatívabb szakágazatok egyike az élelmiszeriparban, és ezt a képességet napjainkban különösen jól kamatoztathatja, mert számos kihívást kell megválaszolnia a szerteágazó, egymással akár ellentétesen ható fogyasztói igényektől kezdve a világjárvány gazdasági következményein át a klímaváltozásig. A magyar édességgyártók intenzív újításokkal válaszolnak ezekre a kihívásokra. A fenntarthatóság növeléséhez korszerűsítik az üzemek hűtését-fűtését, napelemes megoldásokat telepítenek, csökkentik a csomagolásban felhasznált anyagok mennyiségét, miközben újrahasznosíthatóságra törekednek, termelési folyamataikban mérsékelik a vízhasználatot, és népszerűsítik a mértéktartó fogyasztást. Gyártástechnológiájukat is folyamatosan fejlesztik és automatizálják, hogy a fogyasztói igények és a piaci körülmények változásaira gyorsan és rugalmasan reagáljanak, miközben kínálatukat teljes kiőrlésű, bio, organikus, cukormentes, fehérjével dúsított, magas kakaótartalmú termékekkel szélesítik.

A hazai édességgyártók a múltban is gyorsan reagáltak a piac változásaira, a nyári nassok termékkategóriájában is lépést tartottak a technológia fejlődésével, derült ki dr. Török Róbert, a rendezvények otthont adó Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum igazgatójának és főmuzeológusának előadásából. Hideg nyalás néven a fagylaltot például már a 18. században élvezhették a hazai fogyasztók, a nyalóka pedig 1925-ben megérkezett hozzánk. Mindössze hét évvel az után, hogy Amerikában 1908-ban feltalálták az új formátumot, Pécsen Sopianae néven már gyártották a pálcikás cukorkát.

A kormány elsősorban a Vidékfejlesztési Programon és a GINOP pályázatok útján támogatja a modernizációt, az automatizálását és digitalizációt célzó, a hatékonyságot és a hozzáadott értéket növelő fejlesztéseket az élelmiszeriparban. A 2021-től 2027-ig terjedő időszakban erre a célra összesen 750 milliárd forint áll rendelkezésre. Idén az első félévben kis értékű, illetve komplex élelmiszeripari fejlesztések megvalósításához a piac szereplői összesen 250 milliárd forint támogatásra pályázhattak, amit kétévente ütemezett, ismételt felhívások fognak követni 2023-ban és 2025-ben. Iparági szervezetek, köztük a MÉSZ közreműködésével a minisztérium a digitális élelmiszeripari stratégia fejlesztésén, valamint a Magyar Élelmiszerkönyv frissítésén, többek között az édesipari termékek irányelvének felülvizsgálatán és a kézműves termékekre vonatkozó szabályozáson is dolgozik.     

Fogyasztói oldalon az életstílushoz illeszkedő táplálkozás igénye az egyik meghatározó trend az édesség piacán, mondta Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke. Míg a tájékozottabb és pénzügyileg stabilabb réteg ízletes, organikus, természetes, fehérjedús, kevés cukorral vagy anélkül készülő, de édesítőt sem tartalmazó termékeket keres, addig a szűkösebb forrásokkal rendelkezők azt várják az édességtől, hogy finom legyen, sok és olcsó, derült ki egy friss felmérésből (Euromonitor International, Voice of the Consumer: Health and Nutrition Survey, 2021)

A járványhelyzet és a klímaváltozás együttes hatása eközben szintén formálja a piacot. Az alapanyagok megtermelése egyre nehezebb, az édességgyártásban kritikus fontosságú termények, a kakaó, a kávé, a növényi olajok megállíthatatlanul drágulnak, de a költségeket rohamosan növeli a munkaerő és a csomagolóanyagok hiánya, a szállítási kapacitások csökkenése, az egészségvédelmi intézkedések fenntartása is.

Nyalókák, italporok, kekszek pralinék

Kézműves nyalókáival először a külföldi piacot, majd a hazai fogyasztókat is meghódította a Foltin & Foltin Kft. A színezéket is beleértve kizárólag természetes alapanyagokkal dolgozó cég viszonylag kis tőkebefektetéssel is versenyképes tud lenni a nemzetközi piacon, mondta Foltin András, ügyvezető igazgató és Régi Tamás, kereskedelmi igazgató. Az 1991-ben alapított manufaktúra ma már 14 országba szállít – ügyfelei közé tartozik például a párizsi Disneyland –, termelése 2019-ben elérte a 3,78 millió darabot. A Foltin & Foltin innovatív megoldásairól ismert, a nyelven maradó céglogót a vállalatok például instagramos kampányokban használják. A cukormentes változatban is elérhető, kézműves nyalókák így rugalmasan egyedi igényekre alakítható ajándéktárgyként jelennek meg: szuvenírként többek között élményparkok és sportegyesületek is kínálják.

Az idén 35 éves TUTTI Élelmiszeripari Kft. tavaly decemberre készült el új irodaépületével és korszerű, szűkfolyosós magasraktárával, amely 600 négyzetméteren további 3 ezer raklap kapacitást ad az alapanyagok és a legyártott termékek tárolásához, a fenntarthatóságot pedig a beruházás részeként telepített napelemekkel növeli, mondta Németh Ferenc, a cég kereskedelmi igazgatója. A TUTTI első terméke, a szabadalmazott fagylaltpor ma már 46 féle ízben kapható, ez a paletta idén sárkánygyümölcsös és földimogyorós változattal bővül. A Holland kakaóporról is ismert, az áruházláncok számára sajátmárkás termékeket is gyártó cég, amelynek árbevétele 50 százalékban exportól származik, BodySelect márknéven étrend-kiegészítő termékvonallal jelentkezett, amelyet online forgalmaz, többszörösen díjazott jegeskávé italporát pedig három új ízben (mokka, karamell és kókusz), hozzáadott cukor nélküli és koffeinmentes, valamint laktózmentes és vegán változatban, öt- és hétadagos, kompakt csomagolásban is kínálja a hazai piacon.

Mentes termékekkel újít az idei nyárra a Győri Édes, mondta Hadnagy Melinda, a Mondelez Hungária Kft. keksz termékkategóriájának vezető márkamenedzsere. Hozzáadott cukor nélküli és gluténmentes változat készült a népszerű kekszből, amelynek már az innovációt eredményesen kommunikáló csomagolása is nagy sikert aratott, a májusi bevezető kampány idején, a forgalmazás kezdete előtt jól szerepelt a közösségi médiában.

Négy finom nyári ízben, epekrémes, citromízű joghurtos, őszibarackos maracujás és meggykrémes változatban tér vissza idén a Merci gyümölcsös pralinéválogatása, amely először 2017-ben mutatkozott be a hazai piacon, így már ötödik éve az idény sikeres limitált kiadása, mondta Elek Orsolya, a Storck Hungária Kft. marketing menedzsere. Vadonatúj termék a gyártó nimm2 soft Fizzy olvadó cukorkája pezsgő hatású töltelékkel, valódi gyümölcslével és vitaminokkal, amely szintén négyféle ízben kapható. Ugyancsak valódi gyümölcslével készül, és hozzáadott vitaminokat tartalmaz a Storck másik újdonsága, a nimm2 Smilegummi Funfari gumicukorka, amelynek csomagolása kilenc színnel és hatféle ízzel, hosszú nyakú állatfigurákkal idézi a szafarik hangulatát.

Kontaktok: 

Nyalóka: F&F Kft, Foltin András: foltin.andras@foltinandfoltin.hu +36 30 475 7581

Italpor: Tutti Kft, Német Ferenc: ferenc.nemeth@tutti.hu +36 30 216 9460

Keksz: Mondelez Hungária, Kertész Péter: peter.kertesz@mdlz.com +36 70 311 77 44

Praliné: Storck Hungária, Elek Orsolya: orsolya.elek@hu.storck.com +36 20 282 1902

AM: Dorina Strbik: dorina.strbik@am.gov.hu +36-1-795-2137

MÉSZ: Intődy Gábor: sec.gen@hunbisco.hu +36 70 359 6989

##