Edes tenyek

„Oldtimer” csokoládé

A maga 104 esztendejével csak kicsit idősebb a csokoládé, mint brit tulajdonosa.

Egy idős brit asszony birtokolja valószínűleg a legrégebbi, magánkézben lévő Cadbury csokoládét, melyet még VII. Edward megkoronázásának alkalmából gyártott a cég 1902-ben. A csemegét az asszony még nagyapjától kapta, először és legutóbb 53 éve harapott bele a szeletbe. Az ócsokoládénál nem sokkal öregebb társai a Cadbury gyár saját múzeumában találhatóak, ahol akad 109 éves doyen is.

Csokoládé: Az életérzést keressük, de az íze miatt választjuk

A Magyar Édességgyártók Szövetsége a STOP.hu internetes portállal együttműködve, 2007 március 15. és 28. között készített felmérést a magyar lakosság édességfogyasztási szokásiról. A felmérés célja az édességfogyasztási preferenciák feltérképezése mellett az volt, hogy felmérjék a lakosság édességekkel, ezen belül is a csokoládéval, kekszekkel és nápolyiféleséggel kapcsolatos ismereteit.

Az 1.847 fő bevonásával elvégzett felmérésből kiderül, hogy a megkérdezettek 76 százaléka rendszeresen fogyaszt csokoládéféleségeket, 28 százalékuk töltött ostyákat és nápolyiféleségeket, 24 százalékuk pedig különböző kekszeket is. Ezen édességek közül hetente több alkalommal, a felmérésben megkérdezettek 37 százaléka csokoládéval, legalább heti rendszerességgel 25 százalékuk kekszekkel, míg alkalmanként 35 százalékuk nápolyi féleségekkel is kényezteti magát.

A kényeztetésben persze kitüntetett szerepe van az édességek ízének. A kekszek esetében a szövetség és az online portál felmérésében megkérdezettek 79 százaléka az édes ízeket, ezen belül pedig leginkább a csokoládéval (70%), kakaóval (53%), mogyoróval (35%), kókusszal (26%) és mézzel (24%) ízesített termékeket kedveli. Ha nápolyi féleségekre esik a választásunk, a klasszikusnak mondható csokoládés (84%) és mogyorós (54%) ízesítésű töltött ostyák mellett, a legtöbben a vanília (49%), a citrom (44%) és az eper (12%) ízű nápolyit is szívesen ropogtatjuk.

A felmérésben megkérdezettek 77 százaléka a csokoládét is leginkább az íze miatt fogyasztja. Tehát az íz az úr, a csokoládék esetében pedig az „íz-sorrendet” a mogyorós / mandulás (44%), a marcipános (40%), a mogyorókrémes (29%), az alkoholtartalmú (26%) valamint az epres (25%) ízesítés vezeti.

„Az íz választék bővülése pedig hozzájárul a csokoládé fogyasztás bővüléséhez is, ahol mi magyarok egyelőre a középmezőnyben vagyunk. Érdekesség, hogy az egy főre jutó évi csokoládéfogyasztás Portugáliában 2,8 kg, az USA-ban 5,5 kg, míg Magyarországon mindössze 3,2 kg, amely elmarad a 6,5 kg-os Európai Uniós átlagtól, és a felét sem éri el a csokoládé nagyhatalomnak számító Németország, Anglia, Svájc vagy Ausztria kiemelkedő, évi 10-11 kg/fő csokoládéfogyasztási szintjének.” – mondja Halbritter Mátyás, az Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke 2005. évi statisztikákat ismertetve.

„Köztudott persze, hogy nem a mennyiség, hanem a minőség a fontos és finom csokoládé nálunk is kapható bőven. Ezek közül mi magyarok a tejcsokoládét (78%) és az étcsokoládét (40%) fogyasztjuk a legszívesebben, de nem vetjük meg a fehér csokoládét (28%) sem.” – teszi hozzá az elnök.

Ezeket a csokoládé fajtákat a leggyakrabban táblás (64%) és szeletes (30%) kiszerelésben vásároljuk meg, míg az ínyencségnek számító bon-bonokat (2,3%), csoki drazsét (1,7%) és pralinékat (1,5%) elsősorban alkalmakra választjuk.

A Magyar Édességgyártók Szövetsége és a STOP.hu közös felméréséből kiderül az is, hogy kedvenc csokoládéját a megkérdezettek 84 százaléka bármikor, akár nassolás gyanánt is, 42 százaléka pedig étkezések után, desszertként, 18 százaléka ünnepekkor, míg 16 százaléka a vizsgák előtt, a koncentrálóképesség javítása céljából fogyasztja.

„Kiegyensúlyozott táplálkozásunk szempontjából kiemelkedő fontossággal bír, hogy az édességeket, ezen belül a csokoládét, ne az étkezések helyett, hanem azt követően desszertként fogyasszuk el annak érdekében, hogy annak pozitív élettani hatásai érvényesüljenek.” – mondta Antal Emese, a Magyar Dietetikusok Szövetségének elnöke.

A csokoládé pozitív élettani hatásai közül a felmérésben megkérdezettek több, mint 77 százaléka leginkább a csokoládé boldogsághormon, azaz endorfin termelő hatását, 70 százaléka pedig a szellemi teljesítőképesség fokozó hatását tartja a legfontosabbnak.

Csokoládé: a hölgyeknek boldogság, az uraknak energia

A www.edestenyek.hu oldalon publikált felmérésből kiderül, hogy a megkérdezett nők és férfiak közel kétharmada rendszeresen, azaz hetente több alkalommal fogyaszt csokoládéféleségeket, habár az étek kedveltségének okaiban eltér a két nem véleménye. Több nő, mint férfi (nő: 80%, ffi.: 73%) kedveli a csokoládét íze miatt, és a nők számára fontosabb a csokoládé kedélyállapot javító hatása, mint a férfiaknak. A gyengébb nem képviselő közül többen nyilatkozták azt, hogy a csokoládé „fogyasztása örömet okoz” számukra (nő: 50%, ffi.: 38%), és leginkább a hölgyekre jellemző az is (nő: 53%, ffi.: 38%), hogy bánatukban egy falatka csokoládéval vigasztalódnak.

Ezen tények ismeretében talán nem meglepő, de mindenképpen érdekesség az, hogy élettani hatásai közül a csokoládé boldogsághormon (endorfin) termelő hatását a hölgyek fontosabbnak (nő: 80%, ffi.: 67%) tartják, mint a férfiak. Az erősebb nem képviselői ugyanakkor fontosabbnak tekintik (nő: 27%, ffi.: 35%) a csokoládé fizikai teljesítőképesség növelő hatását, mint a hölgyek. A hölgyek tehát boldogságot a férfiak pedig energiát nyernek a csokoládéból, de két nem képviselői egyformán fontosnak ítélik ezen édességek szellemi teljesítőképesség, vérnyomáscsökkentő valamint immunrendszer erősítő hatását is.

„A csokoládék kedveltségéhez hozzájárul széles ízválasztékuk is. Talán nincs még egy olyan élelmiszer, amely ilyen sok különböző ízben és kiszerelésben lenne kapható.” – mondja Halbritter Mátyás, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke.

A felmérésben megkérdezett nők és férfiak 77 százaléka a csokoládét leginkább az íze miatt fogyasztja. Az „íz-sorrendet” mindkét nem esetében a mogyorós / mandulás (44%), a marcipános (40%) valamint a mogyorókrémes (29%) ízesítés vezeti. A nők és a férfiak íz preferenciájában eltérés viszont az, hogy az alkoholos ízesítésű (nő: 24%, ffi.: 30%) valamint a kókuszos (nő: 17%, ffi.: 23%) csokoládékat több férfi, míg az epres (nő: 26%, ffi.: 21%) és a joghurtos (nő: 23%, ffi.: 17%) ízesítésű csokoládékat több hölgy részesíti előnyben.

A felmérésben megkérdezett nők és férfiak véleménye viszont egyöntetű a csokoládé fajták tekintetében. A megkérdezettek a tejcsokoládét (78%) és az étcsokoládét (40%) fogyasztják a legszívesebben, a fehér csokoládét viszont nagyobb arányban (nő: 26%, ffi.: 33%) kedvelik a férfiak, mint a nők.

Ezeket a csokoládé fajtákat a két nem képviselői a leggyakrabban táblás (64%) és szeletes (30%) kiszerelésben vásárolják meg, míg az ínyencségnek számító bon-bonokat (2,3%), csoki drazsét (1,7%) és pralinékat (1,5%) elsősorban alkalmakra választják.

A Magyar Édességgyártók Szövetsége és a STOP.hu közös felméréséből kiderül az is, hogy kedvenc csokoládéját a megkérdezett férfiak és nők 84 százaléka bármikor, akár nassolás gyanánt is, 42 százaléka pedig étkezések után, desszertként, 18 százaléka ünnepekkor, míg 16 százaléka a vizsgák előtt, a koncentrálóképesség javítása céljából fogyasztja.